Friday 27 July 2012

MENCARI RESIPI KUAH SATAY @ KUAH KACANG :p

          Ermmmm......puasa baru seminggu raya lagi beberapa minggu x sabar rasanya ;) maklumlah tahun ni beraya dengan orang baru dalam family, nak tau siapa mestilah My lovely baby girl Airis Nurislam. Last year first time menyambut syawal bersama suami tahun ni dah ade org baru dlm family tapi baju baby Airis x beli lagi hehehehee.... baju ibu dan ayah dah siap baju baby blm lagi :p ingat nak bli siap je sebab payah nak cari kan dia baju kurung sebab dia baru 5 month :)

         Tahun lepas raya kat rumah sebelah suami so semua persiapan adik2 ipar yang buat sebab kakak ipar nye ni tengah mabuk mengandung heheheee..... jadi dah lama sangat tak memasak untuk raya banyak dah lupa lebih2 lagi my peberet kuah satay atau kuah kacang. Dulu mak ajar mcm mana nak masak kuah kacang ni tapi sebab lama sangat x masak jadi lupo lah plok!!!.... mana tidak nye abis je belajar dapat kerja dan tiap kali raya mesti dapat balik malam raya tu pun nak dekat subuh pagi. Jadi tak sempat la nak membantu kat dapur untuk memasak padahal sebelum ni saya lah yang amik tender memasak kuah kacang ni. Raya je mak  akan cakap "Mimie kuah kacang jgn lupa amik tender memasak ok!!" heheheheee......

           Tahun ni raya di rumah saya teluk intan so kena la memasak. Ni tengah belek2 internet mencari resipi kuah kacang :p mana yang best tak tau la heheheheee..... I try my best untuk buat kuah kacang tahun ni sebab balik kampung awal so kakak saya mesti suruh saya buat kuah kacang ermmm.....ade lagi ke skill memasak kuah kacang aku ni heheheheee...... Resipi dari my home cooking blog pun nampak best mcm nak try lah. Dari blog Mizara pun nampak best ermmm....arggg......x tau nak pilih yang mana satu huhuhuhuuu..... kalau saya buat kuah satay biasanya saya akan letak ayam kat dalam nye sedap hehehehe.... mcm2 menu dan mcm2 cara nak buat kuah kacang sampai tak tahu nak pilih ade yang cakap goreng kacang dengan minyak ade yang kata tanpa minyak ade yang suruh bakar ade yang letak buah keras dan ade yang tidak. tak pe akan ku terus kan pencarian ini.

           Walaupun sukar akan ku cuba lakukan memasak kuah kacang atau kuah satay ni tapi klu dapat buat satay nye skali best juga kan hehehee.....dah macam bukan raya la plok :p... dan tidak ketinggalan juga nasi impit tak dilupakan sedap klu makan dengan kuah satay. Nasi impit buat sendiri???.....hehehee sorry la mesti beli punya senang....cepat....mudah di masak kehkehkeh.....macam dalam iklan tu ;)

Apepun thanks kepada semua blogger yang letak resipi kuah kacang @ kuah satay ni di blog anda, ianya amat berguna buat saya..... kepada semua blogger saya ucapkan selamat berpuasa ;)
Jom buat kuah kacang nyummm...nyummm.... kena la test dulu kemahiran didapur sebelum balik kampung heheheheheee.......

No comments:

Post a Comment